Alla har väl hört att en humla är så konstruerad att den egentligen inte kan flyga. Men den flyger ändå. Jag tänker på detta när jag konstaterar att Ekstrands Dörrar & Fönster AB fungerar och tjänar pengar trots att vi enligt alla förståsigpåare för länge sedan borde ha varit borta från marknaden.
Idag säger alla företagskonsulter att man måste slimma sortimentet, minska antalet produkter, rationalisera, standardisera och öka volymen för varje beståndsdel. Helst skall man också vara marknadsledande om man skall vara lönsam. Om man skall överleva så måste dessutom produktionen flytta till Baltikum, Polen, Rumänien eller Kina där lönerna är låga. Det är så alla gör och det är så alla förståsigpåare råder dem att göra.
Vi gör inte så, vi gör tvärtom. Vi har ett mycket brett program så att vi kan tillfredsställa alla kunders önskemål, vi tillverkar i små serier, ofta bara en av varje, vi strävar inte efter volym utan efter kvalitet, vi prioriterar närproduktionen här i Osby för att ha kontroll på kvalitet. Och vi lever med de höga svenska lönerna.
Genom att fokusera på kundens behov, kvalitet, flexibilitet och marknadskommunikation så har vi lärt oss att flyga fast att vi inte borde kunna det.
Vi styrs av kunders önskemål. Vi skall inte tillverka och sälja något bara för att det passar vår fabrik. Vi skall tillverka och sälja det kunden önskar.
2015 blir ett av våra bästa år. Tack alla kunder för att vi får förtroendet att bli Er leverantör.
PS. Vi har sedan flera decennier också nära relationer med fabriker i t.ex. Polen och Baltikum. Så ingen skugga över dem. Men vi behåller kärnverksamheten här i Osby.
Tags: Dörrar, Flexibilitet, Fönster, Humla, Humlan flyger, Kundbehov, Kvalitet, Marknad, Marknadskommunikation, Osby, VD har ordet