I ett företag finns medarbetare. Målsättningen för mig som företagare är att sätta samman individer till ett team som sedan kan tillverka och marknadsföra produkterna enligt de målsättningar vi i företagsledningen beslutat oss för. Har man sedan så bra medarbetare som jag anser mig ha så hjälper de till att vidareutveckla konceptet. Tillsammans kan vi åstadkomma mer. Jag är synnerligen nöjd med mina medarbetare. Och jag får signaler från dem att de trivs med sina jobb.
I ett företag finns det också kunder. Vi strävar efter att informera så många som möjligt om våra produkter och tjänster. Mer än 999 av 1000 kunder är positiva bekantskaper. Det finns de som är supertrevliga, de som är trevliga och de som köper utan att vi vet så mycket om dem. Man brukar säga att hälsan tiger still, Men jag får ofta mail från kunder som berömmer våra medarbetare, och som tackar för väl genomförda leveranser och bra produkter.
Låt mig berätta en hemlighet. En sanning man som säljare sällan nämner något om. Det finns nämligen något mindre än 1 på 1000 som vi helst aldrig skulle haft någon affär med. Tyvärr upptäcker man oftast inte detta i tid. De som sett TV programmet ”grannfejden” med Robert Aschberg förstår vad jag menar. Människor som är fyllda av hat och hämndbegär. Människor som önskar andra människor illa och gör andra människor illa. Som inte vill förstå andra! Varför är det så?
Jag är inte psykolog. Har inte heller gått på någon av de kurser som heter ”lär Dig hantera besvärliga personer”. Som 62-åring är det väl också lite sent att gå på kurs. Livets skola har ju räckt så här långt.
Men efter mer än 40 år i branschen dörrar och fönster kan man väl få reflektera lite över hur underliga vi människor är. Och glädjas över att få träffa så många trevliga kunder varje dag, att över 999 av 1000 är så positiva bekantskaper.